به گزارش صدای بورس،علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اوایل شهریور ماه امسال با اشاره به وضعیت قرارداد با هندیها در بندر چابهار گفته بود: هند کشور بزرگی است که آینده اقتصادی بسیار خوبی دارد. قراردادی با این کشور امضا شد که بعدها تغییر کرد. از ابتدای دولت سیزدهم تمامی مشکلات این قرارداد حل شد و تنها توافق در مورد یک بند این قرارداد بین ایران و هند باقی ماند و کمتر از یک ماه آینده مدنظر قرار میگیرد.
وی افزود: قراداد هندیها در بندر چابهار ۸۵ میلیون دلار و به صورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندیها سرمایهگذاری کردهاند و در فاز دوم قرار است با سرمایهگذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم.
صفایی با بیان اینکه هندیها تاکنون ۲۵ میلیون دلار (۲۹.۴ درصد) در بندر شهیدبهشتی چابهار سرمایهگذاری کردهاند، گفت: این سرمایهگذاری در بخش جرثقیلهای ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که در خصوص آن به توافق رسیدهایم، فعالیتها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود.
وی توضیح داد: هندیها ملزم به تامین مجموعهای از تجهیزات نظیر جرثقیلهای ساحلی، گنتری کرین، محوطهای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی میشود و این قرارداد بلندمدت حافظ منافع کشور است.
در حالی وعده داده شده از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یعنی اوایل مهرماه قرارداد سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار نهایی نشد که مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دلیل جالبی را برای این تاخیر اعلام کرد.
قاسم عسگری نسب در نشست خبری در پاسخ به پرسش مبنی بر این که چرا وعده معاون وزیر راه و شهرسازی برای نهایی شدن قرارداد سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار در اوایل مهرماه امسال محقق نشد و بند باقیمانده قرارداد دو طرف برای توافق درباره آن چه بود، گفت: این بند مربوط به روش خرید تجهیزات بود که رفع شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون هندیها به ۲۰ میلیون دلار از سرمایهگذاری در بندر چابهار عمل کردهاند و مابقی را به امضای قرارداد بلندمدت متوسط کرده اند، افزود: دلیل تاخیر در نهایی شدن قرارداد سرمایهگذاری هند برگزاری مراسم روز دریانوردی در ایران و هند بود.
وی با یادآوری اینکه به توافقنامه اصلی که در زمان وزارت عباس آخوندی امضا شده، دست نزده ایم، افزود: قرارداد کوتاه مدت ما با هندی تا ۴ دیماه مهلت دارد و خوشبختانه با تغییر سفیر هند کارها با سرعت پیش رفت و پیشبینی میکنیم تا ۲ هفته آینده بین ایران و هند نهایی و امضا میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایهگذاری ۱۲۵۰ میلیارد تومانی شرکت بخش خصوصی در پسکرانه بندر چابهار، تصریح کرد: قرارداد احداث ۲ پست اسکله پتروشیمی و نفتی به ارزش ۱۶۰۰ هفته حملونقل امسال امضا خواهد شد، ضمن اینکه اپراتورها به شدت بهدنبال ایجاد اسکلههای معدنی هستند.
عسگری نسب در خصوص دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران میز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مرجع دریایی کشور است و ما به عنوان مسئول ۳۳ کنوانسیون دریایی، کار تخصصی را انجام میدهیم.
به گزارش تسنیم،وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت برعهده ماست و دبیرخانه شورای توسعه مکران تسهیل گری میکند و خیلی با شورا چالش نداریم.
نظر شما